Vanavond begint een nieuw seizoen van het populaire RTL-programma Expeditie Robinson. Samen met Dennis Weening en Nicolette de Kluijver reisden 14 BN’ers af naar een onbewoond eiland. Sommige deelnemers kozen ervoor hun social media accounts te laten beheren door iemand anders, toch is bij een aantal te zien dat ze eerder terug waren in Nederland. Hieronder kun je via een social media analyse lezen wie er af gaan vallen. Deze analyse las ik op AD.nl. Let wel op: spoiler alert!
Boete bij uitlekken afvallers
Tijdens Expeditie Robinson vertrekken 14 deelnemers naar een onbewoond eiland om daar een spel te spelen, waarbij deelnemers worden weggestemd. Uiteindelijk halen slechts een aantal deelnemers de finale en de andere deelnemers moeten vroegtijdig terug naar Nederland. De opnamen duren ruim een maand en deelnemers moeten een contract tekenen waarin ze verklaren niets over het verloop van het spel te zeggen, tot de laatste uitzending op tv is geweest. Als ze dit wel doen, dreigt er een boete van 100.000 euro.
Deelnemers actief op social media
De afgelopen drie jaar kon dankzij social media analyses meerdere afvallers succesvol worden opgespoord bij tv-programma’s als Wie is de Mol? en Expeditie Robinson. Dankzij de monitoringtool van Buzzcapture kon Jaap van Zessen eenvoudig zien wanneer de opnamen hebben plaatsgevonden en welke deelnemers opdoken in de (social) media. Sinds dit jaar is Jaap als social media analist in dienst bij AD.nl en op ons verzoek maakte hij ook dit jaar een exclusieve analyse voor AD.nl. Wil je weten of er ook dit jaar afvallers op te sporen zijn? Lees hieronder alles over de speurtocht
Opnameperiode Expeditie Robinson
Wanneer je alle berichten op social media van en over de deelnemers gedurende een jaar bekijkt zie je direct wanneer de opnamen hebben plaatsgevonden. In die periode kiezen veel deelnemers ervoor om niet actief te zijn op social media en zie je een duidelijke vermindering van het aantal berichten:
De deelnemers zijn een maand later dan gebruikelijk weggegaan: aan de berichten op social media is te zien dat de opnamen hebben plaatsgevonden van 14 juni tot 18 juli.
In die periode kozen een aantal deelnemers ervoor om hun social media activiteit uit te besteden. Iemand anders plaatste namens hen berichten op social media en vaak werd er zelfs een foto geplaatst zodat volgers niet zouden merken dat de BN’er in het geheim met Expeditie Robinson deelneemt. Hierdoor was het ook lastiger dan andere jaren om de afvallers voor de derde keer op rij op te sporen. Maar toch lieten enkele deelnemers steken vallen..
Deelnemers Robinson actief op Snapchat
Op Snapchat worden berichten voor 24u gedeeld en daarna verwijderd. Op dit moment zijn de berichten op Snapchat niet meer terug te kijken en dus dachten sommige deelnemers vermoedelijk dat het wel veilig was om gewoon berichten te plaatsen op Snapchat, omdat deze toch niet bewaard zouden blijven. Een fout van de deelnemers, want alles wat ze doen wordt gevolgd door media. Zo maakte Grazia.nl een screenshot van de Snaps van Dave en schreef een artikel over zijn nieuwe kapsel. Hierdoor weten we zeker dat Dave vroegtijdig weer in het land was. En voor het geval we twijfelden is ook op Instagram duidelijk te zien dat hij op 10 juli een nieuw kapsel heeft. Iemand anders plaatste tijdens de opnameperiode foto’s op het account, maar Dave kon het niet laten om ook op Instagram een foto te delen van zijn nieuwe look:
Anna Nooshin reageert op bericht Dave
De opvallende lezer ziet in de reacties op het bericht van Dave op 10 juni een reactie van deelneemster @annanooshin: “Dave check je DM”. Duidelijk een bericht dat de vlogster zelf heeft geschreven. En voor het geval we twijfelden dat iemand anders Anna account beheerde, ook Anna is weer vroegtijdig op Snapchat gezien, zo blijkt uit een bericht of het forum van Ellegirltalk.nl:
Berichten op Snapchat kun je (nog) niet eerder opnemen en deelnemers durfden het dit jaar blijkbaar aan toch actief te worden omdat de berichten gewist worden na 24 uur, maar door oplettende kijkers verklapt Snapchat dit jaar dus twee afvallers die het niet konden laten.
Twee deelnemers gebruiken iPhone weer
Van deze deelnemers die actief bleven tijdens de opnamen is te zien via welke apparaat ze berichten op Twitter plaatsen. Bij Jayjay Boske is te zien dat hij normaal gesproken bijna alle berichten met een iPhone plaatst, zowel voor als na de opnamen. Tijdens Robinson wordt er tussen 10 juni en 12 juli echter geen enkele tweet met de iPhone verstuurd. Dat Jayjay op 12 juli weer actief wordt via zijn iPhone is daarom een signaal dat hij dus ruim voor de rest ook weer van het eiland af was, omdat de andere berichten via een ander apparaat werden gestuurd:
Ook Kraantje Pappie is 20 dagen niet actief op Twitter met zijn iPhone en gaat dan weer reageren en daarnaast zegt zijn zus op Twitter op 14 juli tegen Kraan: “Zie jullie vanavond”..
Bovenstaande analyse is eenvoudig, doordat direct alle social media berichten over en door de deelnemers in de opnameperiode te zien zijn, zie je in een uur wie af gaan vallen in het programma. Socialmediagebruik tijdens de opnamen van tv-programma blijft blijkbaar een lastig verhaal. Deelnemers van Robinson hebben geleerd van twee jaar geleden, toen deelnemers nog massaal foto’s van zichzelf deelden. Vorig jaar spoorde Jaap toch nog 7 afvallers op, die ook allemaal vroegtijdig afvielen en dit jaar lukt het opnieuw meerdere afvallers aan te wijzen door een snelle social media analyse te maken, mede dankzij Snapchat. Ook bij Wie is de Mol? zijn er al drie jaar op rij meerdere afvallers opgespoord.
Actief blijven op social media en geen foutje maken blijkt toch erg moeilijk. Heb je zelf wat opvallends gezien in de opnameperiode of ben je benieuwd of er nog meer afvallers bij gaan komen, blijf het account van Jaap volgen op Twitter.
Comments