
Opschudding in reclameland. Deze Lush advertentie met 4 medewerkers, zonder photoshop, moet de natuurlijke kant van de producten benadrukken. Puur natuur en zonder opsmuk. Maar niet iedereen vindt de reclame gepast.
Dit is ‘em in vol ornaat.
De foto hangt in winkels in Australie. Maar, al snel kwamen er klachten.
“Het is pornografisch en het wordt onvrijwillig getoond aan kinderen en volwassenen, omdat het in een openbare ruimte hangt.”
“Het hangt op ooghoogte van een kind in een winkelcentrum. Het laat naakte vrouwen zien die elkaar aanraken en hangt op een publieke plek”
Eerder werden door de reclame code commissie deze twee reclames geband, omdat het naakt ‘geen functie’ had, behalve opschudding veroorzaken. De vraag is of de Lush reclame ook geband gaat worden om dezelfde reden. Geen functioneel naakt.
Lush reageert: “De campagne is bedoelt om te benadrukken hoeveel onnodige verpakkingen producten in de beautyindustrie gebruikt worden. En natuurlijk om een positief zelfbeeld te promoten.”
“De poster is bedoeld om een postitief zelfbeeld te laten zien, niet om mensen te beledigen. De vrouwen op de foto zijn allemaal onderdeel van het Lush team en ze wilden zelf vrijwillig meewerken aan de campagne, om hun steentje bij te dragen aan het doel: mensen bewust maken!”
Wat vind jij: gaat Lush te ver met deze campagne, of is het ‘functioneel’ naakt?
Comments